עיצוב הבית
 

חלונות בלגיים מול חלונות ציר – במי לבחור?

לחקור אותה תוך מיצוי היתרון והחסרון של כל חלון. חלונות בלגיים הם חלונות שעל פי רוב השלדה שלהם עשויה מאלומיניום. האלומיניום אינו חומר שמסוגל לבודד חום וקור מבחוץ בצורה טובה, ולכן מקובל שבחלק שפנימי של הבית יהיה השלד של החלון עשוי עץ, ובחוץ – אלומיניום . לעומת זאת, חלון ציר, בשונה מחלון בלגי – אינו תלוי רק בשלד החלון אלא גם בניצרה שאוטמת את החלון בעזרת הידית שלו. מנגנון זה נראה אמנם משוריין ומגושם, אך הוא שיוצר את הבידוד הכל כך נחוץ מחלונות. בפסקאות הבאות נדון בחישוב רמת הבידוד של חלונות ולאחר מכן נציג לפרטי פרטים חלונות בלגיים וחלונות ציר:

חישוב הבידוד של החלונות
בידוד החלונות מחושב בדרך הבאה: U היא רמת הבידוד ויחידותיה הן W/m²K. ערכי U אפשריים הם (0,1.2). פרמטר זה מחושב בדרך הבאה: W = אובדן החום. m²K = שטח יחידת הדיור כפול מספר השעות שהפרמטר נמדד. מסקנה: ככל שיותר חום הולך לאיבוד, כלומר – לא חודר הבייתה מבחוץ – הבידוד טוב יותר. כמובן ש W יכול להיות גם אובדן קור במקרה של חורף. מבחינת הרכב כימי ידוע כי ערך זה שואף ל 1.2 בעץ וקרוב ל 0 באלומיניום. המשמעות – עץ הוא מבודד טוב יותר מאלומיניום לא רק מבחינה חשמלית אלא גם מבודד השפעות מזג אוויר חיצוניות בצורה טובה  יותר.
חלונות בלגיים מול חלונות ציר – במי לבחור?
השפעות הבידוד של הזגוגיות
עד כה דנו בהשפעות של הבידוד מטעם השילדה בלבד (מעת או אלומיניום). כעת נדון באופן בו משפיע סוג הזגוגית על הבידוד. עקרונית, חלון בעל זכוכית כפולה הוא המבודד הטוב ביותר מפני חום וקור בשל נוכחות כפולה של חומר הזכוכית. כעת שאתם יודעים לחשב בידוד של כל חלק וחלק בחלון, ניתן להסיק את המסקנות הרצויות לגבי חלונות בלגיים וחלונות ציר.
השפעות הבידוד של הזגוגיות
בידוד בחלונות בלגיים
על מנת שחלונות בלגיים יבודדו טוב מפני השפעות מזג האוויר עליהם להיות בעלי פרופיל שילדה מעץ בחלק הפנימי ואלומיניום בחלק החיצוני. בפועל, רוב דגמי חלונות בלגיים עשויים כולם מאלומיניום. הדבר יוצר עיצוב בלתי נשכח בחדר ומעניק מראה מערבי אותנטי, אך חשוב להקפיד לרכוש זכוכית כפולה על מנת שלפחות בחלק המרכזי של החלון יהיה בידוד. גם זה לא תמיד אפשרי, ובחלונות בלגיים רבים ישנה זגוגית אחת בלבד.
בידוד בחלונות בלגיים
בידוד בחלונות ציר
חלונות אלו הם מוצרי הבידוד מספר אחד בכל תחום החלונות. חלונות ציר יכולים להיות בעלי ציר אנכי, אופקי או ציר סיבוב. חשוב להקפיד לנקות ציר זה ולהרחיק ממיטות וספות על מנת למנוע מעצמכם לפתוח את הציר על עצמכם או להגיע למצב שהציר חסום על ידי המיטה מלהיפתח. היתרון של חלונות ציר – בהם מגיעים ברוב המקרים כחלונות רגילים המבוססים על גלילה, כשהפלטה עם הציר מותקנת מאחוריהם בתוך שטח הבית. זה יוצר זכוכית כפולה הלכה למעשה ומאפשר לכם ליהנות מבידוד גם אם החלון כולו עשוי אלומיניום. נכון, זה מצריך מכם התנהלות מעט יותר מגושמת מאשר חלון בלגי כי יש להתחשב במקום של ציר הפתיחה, אך אם מטרת קניית החלונות היא בידוד, זהו המוצר הטוב ביותר שניתן למצוא בשוק. 
 
בידוד בחלונות ציר