עיצוב הבית
 

ויהי אור: תכנון נכון של תאורה ביתית

ויהי אור: על עיצוב ותכנון גופי תאורה
תאורה יכולה לייצר אווירה, להדגיש, לטשטש ואפילו להעלים. גופי תאורה טובים יכולים לשדרג כל חלל מגורים ולהעניק לו  טאץ’ בעל נופך אחר. ישנם מקרים בהם ההעדפה תהיה להסתיר את גוף התאורה עצמו ולהתמקד רק באור אותו הוא מפיץ, או מקרים אחרים בהם נבחר בגוף תאורה בעל נוכחות דרמטית שיוכל להיות האלמנט הדומיננטי ביותר בחלל. 
מבחינים  בין  סוגים שונים של תאורה: תאורה כללית המספקת חלוקה שווה של אור בחלל, תאורה פונקציונאלית שמטרתה ליצור מקור אור חזק ולהאיר משטחים ואזורים בהם נדרש יותר אור לבין תאורת אווירה, שלרוב משולבת בגופי תאורה דקורטיביים המהווים אלמנט משלים בעיצוב החלל, כך שתיווצר אווירה שתתאים לסיטואציה הרצויה.
תאורה מושלמת היא כזו בה משולבים כל הפרמטרים הרלבנטיים לחלל, לאנשים הגרים בו ולצרכיהם. רכישת גופי מוצרי תאורה לבית אינה בהכרח משימה פשוטה וכדאי לבצע את הבחירה כאשר אתם מצוידים בידע מוקדם והעדפות ספציפיות על מנת לבצע את הרכישה המוצלחת והיעילה ביותר, כזו שתאיר במידה הנכונה את החדרים השונים בבית.
תכנון נכון של תאורה ביתית
התמונה באדיבות: Hiroyuki Murase
טיפים לבחירת גופי תאורה:
1. תכנון התאורה
חשוב לבחור גופי תאורה בשלב מוקדם ככל האפשר ולהגיע לשלב הבחירה עם תכנית תאורה מסודרת, שתוכננה על ידי איש מקצוע, בה נלקחו בחשבון דרישות ופרמטרים משתנים של חללי הבית השונים. בחירה נכונה של גופי תאורה, מיקומם בחלל הבית וסוג האור המבוקש יכולה לשנות באופן דרמתי את האווירה וההרגשה ולתרום לעיצוב הבית בצורה משמעותית.
תכנון התאורה מבעוד מועד הוא הבסיס להצלחה ולהשריית האווירה הכללית בחלל המעוצב. תכנית תאורה מקצועית מגדירה מראש את צרכי התאורה של החללים השונים, את הצרכים הפונקציונאליים של בני המשפחה, היא ממפה את נקודות האור הטבעי של החלל כמו חלונות ודלתות ומשמשת כתבנית לרעיונות קריאטיביים שונים ומניחה את היסודות לתאורה מאוזנת ואפקטיבית.
תכנית תאורה מאפשרת נקודת מבט כולל על המצב. באמצעותה ניתן לחסוך בזמן, לחסוך עלויות ואפילו לצמצם את צריכת האנרגיה העתידית. להכנת תכנית תאורה אופטימאלית מומלץ להיעזר  באיש מקצוע.  
טיפים לבחירת גופי תאורה
התמונה באדיבות: Asylum Creative
2. בחירת סוג התאורה
בהתאם לתכנית התאורה יש לבחור את סוג התאורה הרצויה: תאורה כללית, אווירת תאורה או תאורה פונקציונלית ואולי גם את השילוב ביניהן. תאורה כללית מספקת חלוקה שווה של אור בחלל, תאורת אווירה תורמת ליצירת האווירה הנדרשת בחלל תוך הדגשת מוטיבים ספציפיים או העלמתם והיא גם מאזנת בין אור רך לאור קשה. תאורה פונקציונלית תספק אור במקום בו יש בו צורך. בדרך כלל יהיה מדובר באזורי עבודה כמו המטבח או חדר העבודה  שם צורך באור שישטוף ויאיר את החלל  לעומת פינת האוכל שם אפשר יהיה למקם גוף עם תאורה ממוקדת יותר.
3. סגנון התאורה - סוגי הארה שונים
ספוטים, גופים שקועים, מנורות קיר, גופים תלויים, גופים עומדים, גופים צפים ועוד. המגוון עצום ואפשרויות הבחירה אינסופיות. מיקומם של גופי התאורה על הקיר, על התקרה או בכל מקום אחר בחלל ישפיע על סוגי גופי התאורה הנבחרים, עיצובם וגודלם. בסופו של דבר יהפכו גופי התאורה הנבחרים לחלק אינטגרלי מפריטי העיצוב הכלליים של הבית ויתרמו לאווירה המבוקשת.
גם לבחירת הנורות המתאימות תפקיד חשוב בתכנון התאורה:  נורות הלוגן צורכות אנרגיה גדולה יותר מאשר הנורות הרגילות ומתאימות במיוחד להארת אובייקט או קיר, וגם להארת אזור ספציפי ומדויק, נורות חסכוניות בצריכת אנרגיה טובות ליצרית אווירה כללית ונורות TL מתאימות במיוחד להארת משטחי עבודה או להדגשת פריטים ספציפיים. 

4. טרנדים
השנדליירים שכבשו בעשור האחרון תקרות רבות מפנות את מקומם לעיצובים בקווים נקיים יותר.  את העיטורים המופרזים  מחליפים צורות גיאומטריות וקווים חלקים ונקיים, כאשר מבחינת הצבעים מסתמן מעבר לצבעים שקטים ורגועים, כשבראשם עומד הטוהר הלבן.
בחירת סוג התאורה
התמונה באדיבות:
Suzusan-Luminaires
טרנד נוסף בו ניתן להבחין הוא זה המציג גופי תאורה חלולים לגמרי המחזירים את נורות הפחם ונורות ההברגה לכותרות ומעניקים לכל חלל מראה קליל ואוורירי.
שימוש בבדים מסתמן אף הוא כטרנד מבטיח.  שימוש בקטיפה או בבדי קנבס מודפסים בדוגמאות, טקסטורות וצבעים שונים יש בהם כדי להעניק אווירה מיוחדת לחלל בו גופי התאורה ממוקמים. 
5. חיסכון
חשוב לזכור כי מומלץ לבחור בגופי תאורה שיפשרו להתאים להם נורות חסכוניות. מדובר בנורות שצורכות הרבה פחות חשמל ומעניקות יותר שעות אור. כך ייווצר חיסכון כפול: המנורות ישרפו לאחר זמן רב יותר ולא ידרשו החלפה תכופה.
קיים היום מגוון רחב של נורות חסכוניות: החל מצורתן המוכרת יותר, הלוא היא הסליל ועד אלו שנראות כמו הנורה הרגילה (בלון). הנורות הללו לא מתחממות ולכן גם לא מחממות. זהו יתרון חשוב במיוחד למקומות בהם שוהים זמן רב ומצריכות כמויות אור גדולות יותר, כמו במטבח או בחדר העבודה.
מתי בכל זאת נבחר בנורות החמות? – כשנרצה להשתמש ב-up light – גוף תאורה שצמוד לקיר ומפנה את האור לכיוון התקרה, או כשנרצה אפשרות לעמעם את האור. זו עדיין אפשרות מורכבת, יקרה ולפעמים גם כלל לא אפשרית בגופים עם נורות חסכוניות.
6. צבעים
במידה ומדובר בתאורה לבית מגורים, מומלץ לבחור בנורות עם גוון אור צהוב המדמה את אור השמש הטבעי וזאת על מנת להעניק לחלל תחושת חמימות, לעומת השימוש בתאורה לבנה המעניקה מאין תחושה של קרירות משרדית. 
צבעי תאורה

 התמונה באדיבות: Make Architects

 7. אווירה
 תאורה יכולה לשנות את האווירה בחדר. גוף תאורה מיוחד מעל פינת האוכל או אפילו בשירותי האורחים, ספוט שמאיר על תמונה, מנורה עומדת שנותנת אור מקומי., כל אלה יכולים לשדרג כל חלל, להוסיף אווירה ייחודית ונופך אישי ומעניין. 
אור שמופץ ממספר מקורות ברחבי החלל ובאופנים שונים, כמו גם מכיוונים לא צפויים ומפתיעים, יוכל להעניק תאורה טובה וגמישה וכערך מוסף, ליצור קומפוזיציה מעניינת.
 8. נורות Led
 בחנו את האפשרות להשתמש בנורות מסוג לד (LED), המתחברות למגמת המינימליזם ואפשר למצוא אותן בעיצוב העבר בצורה של הברגה. מדובר בנורות חסכוניות שצורכות מעט חשמל בשעת השימוש והן בעלות אורך חיים ארוך מאוד. אומנם הן יותר יקרות מהמקבילה הרגילה אבל ישנם מקומות שזה שווה את ההשקעה. ספוטים שקועים בתקרה, מנורות קריאה ואפשרויות נוספות יוכלו להתאים לסוג נורה זו.