עיצוב הבית
 

ילדים זה שמחה, גם בחדר השינה

ההנחה הרווחת היא כי עיצוב חדר ילדים אינו מהווה אתגר וזאת הודות לתפיסה המניחה כי הדבר שהילד זקוק לו יותר מכל הוא הצעצועים שלו. עם זאת, חשוב לתת את הדעת על דברים נוספים בעת עיצוב חדר הילדים: שאלת המרחב שיהיה לילד בחדר, בחירת סוג המיטה הנכון, הצבעים שישלטו בעיצוב ובעיקר הדאגה לכך שהרלוונטיות שבחדר לא תיעלם עם גדילתו של הילד.
ישנם מספר שיקולים רלוונטיים לעיצוב חדר ילדים, בניהם בחירת המיטה והמוצרים הנלווים אליה, בחירת צבעי הקיר הרלוונטיים, בחירת הקונספט ועוד.

ילדים זה שמחה, גם בחדר השינה
התמונה באדיבות: colombini
בחירת מיטה ומזרן
אחת השאלות הבוערות בנושא המיטה והמזרנים הוא מידת התחלופה של המזרן והמיטה בהתאם לגילו של הילד. ובכן, מומחים רבים בתחום טוענים כי הזמן האידיאלי להחלפת המיטה והמזרן הוא כ- 3-5 שנים. ההנחיות לגבי החלפת הכרית הן מעט שונות: לאור תהליך הגדילה המתמיד אותו ילדים חווים למשך שנות התבגרותם, מומלץ להחליף את הכריות אחת לשנתיים. 
הקונספט העיצובי
בנים
הפילוסוף היווני אפלטון אמר פעם: "מבין כל בעלי החיים, הילד הוא בלתי ניתן לשליטה ביותר". ובכן, הורים רבים מוצאים עצמם בסיטואציות בהן הם חוזרים הביתה לאחר יום עבודה ומוצאים קירות מתקלפים, בגדים מפוזרים, ושאריות של אוכל בחדר של הבן לצד "הפתעות" נוספות. לכן, בעת עיצוב חדר הילדים המותאם לבנים חשוב לקחת בחשבון את צרכיו של הילד, תוך שילוב עיצוב יצירתי ומקורי בהתאם לאהבותיו וכזה שיאפשר לו מרחב נוח למשחק ותזוזה.
עיצובי חלל, דיסני, ספורט אהוב, גיבורי קומיקס אהובים, או כל רעיון אחר לעיצוב חדר השינה יוכל להקנות לילד את המקום האולטימטיבי לחזור אליו לאחר בית הספר והגן, או אפילו בתור נער מתבגר. חשוב לציין כי בעת בחירת הקונספט העיצובי, חשוב שכל האביזרים הנלווים ילוו את הקונספט העיקרי: המצעים, השטיח, צבעי הקירות וכדומה.
בחירת מיטה ומזרן
התמונה באדיבות: colombini
בנות
"בת צריכה להיות קלאסית ונהדרת" -  כך אמרה מעצבת האופנה האגדית קוקו שאנל. מעבר לשני הדברים הללו המאפיינים את הפן העיצובי בחדריהן של ילדות ונערות חשוב שהחדר ישדר פונקציונאליות לצד תחכום. כריות צבעוניות, וילונות בצבעים חמים, שטיח שאגי מנחם, כל אלה יאפשרו לילדה להרגיש בנוח בחדרה ויעודדו אותה לחזור אליו לאחר תום היום שלה. 
שילוב צבעים מעניין, ציורי קיר אישיים, לוח שעם להצבת תמונות ועוד יאפשרו לילדות להביע את עצמן באמצעות עיצוב שהוא ייחודי עבורן. יתרה מזאת, קיימת חשיבות לנוכחותה של מראה גדולה וארוכה מולה יוכלו למדוד את מיטב בגדיהן, שידה גדולה, ארון גדול שיכיל את כל זוגות הנעליים ובובות הברבי וכוורות מדפים עליהן הן תוכלנה להניח בובות אהובות, או חפצי נוי אחרים בעלי ערך סנטימנטלי.
 פתרונות אחסון 
שאלת אחסון הצעצועים והחפצים הנלווים בחדרי הילדים היא אחת השאלות המעסיקות את ההורים בעת תכנון חדרי הילדים. חשוב לזכור בעת תהליך התכנון כי קיימת עדיפות לעיצוב המודולרי, עיצוב דינמי שיאפשר שינוי בכל עת, בהתאם לקצב גדילתו של הילד. חדר הילדים צריך להראות ייחודי מצד אחד, אך גם פונקציונאלי מצד שני, כך שבעת תהליך גדילתו של הילד ניתן יהיה לשנות את החלל בהתאם. 
נוחות ובטיחות הם מאפיינים חיוניים בחדרי שינה של ילדים. אחת הבעיות בעיצוב חדרי ילדים נוצרת בעקבות עומס של רהיטים הפרושים על חלל יחסית קטן. פתרונות האחסון אמורים להיות מתוכנים כך שיכילו כמות רבה של חפצים ויתפרשו על פני שטח מינימאלי. 
קיימים מספר פתרונות אחסון שיכולים להוות את הפיתרון לבעיה: קופסאות פשוטות שיכולות להיות מאוחסנות מתחת למיטה, קופסאות פח בצבעים מגוונים שיוכלו להכיל את הצעצועים השונים ויהוו פעילות איסוף משותפת של ההורים והילדים גם יחד ועוד.
 פתרונות אחסון
 התמונה באדיבות: colombini
צבעים, רבותי, צבעים
מחקרים טוענים כי ישנם צבעים המשפיעים על מידת השינה והערות: הצבע הכחול לצורך הדוגמא משרה שינה, בעוד הצבע הסגול תורם לערות. 
חשוב לבחור ברהיטים ובצבע  שיעניקו לחדר אווירה חמימה וסוג של תמימות, אך עם זאת יאפשרו את השינוי עם גדילתו של הילד.
הצבעים הנפוצים בקרב חדרי ילדים של בנות הם צבעי הפסטל הרכים: גווני סגול, ורוד, שמנת, כתום קלמנטינה, אדום, פטל ועוד, אך קיימים אלמנטים עיצוביים צבעוניים אחרים שיכולים להשלים את התמונה: שימוש בתחרה למשל על גבי הרהיטים שיעניקו לחדר נופך קלאסי וייחודי, שילוב של מלמלה במגוון צבעים ברהיטים שונים ברחבי החדר ועוד. שימוש בעץ אלון או עץ דובדבן יכולים לתרום גם כן למראה הכללי של החדר ובעיקר לגרום לתחושת חמימות הודות לצבעי העץ החמים. חלופות יצירתיות נוספות יכולות להיות רהיטי במבוק, פריטי עתיקות שונים, או רהיטים בעבודת יד.
כשזה נוגע לחדרי ילדים המיועדים לבנים, חשוב לא להישאב לבחירת צבעים רכים, אלא לדאוג לערבב שניים או שלושה צבעים יחד. ישנם מספר צבעים רלוונטיים לחדרי הבנים: 
 כחול: הכחול, על כל גווניו, הוא צבע המשדר רוגע ויכול להתאים  מאוד לחלל חדר השינה. חשוב לציין כי במידה ונבחר הצבע הכחול, יש צורך לבחור בריהוט משלים שיהיה גם הוא בצבעים בהירים.
אפור: אפור מעניק מראה מאוזן לחדר השינה. עם זאת, השימוש בצבע האפור יכול להעניק תחושה עמומה לחדר, ולכן כדאי לבחור ברהיטים בהירים כדי לאזן את הצבע העמום. 
צהוב: צהוב הוא אחד מצבעי החדר הבהירים והעליזים ביותר. צבע זה מתאים מאוד לחדרים קטנים, כיוון שהוא יעניק תחושה של מרחב גדול יותר מכפי שהחלל בפועל. ניתן לבחור גוונים בהירים של צהוב ולקשט את הקירות באמצעות איורים כהים וצבעוניים שיעניקו ניגודיות לצבע הבהיר.
 פריטים מחופשים
 חדר השינה של הילדים צריך להיות מקור למשחק ושעשוע עבורם. אחד האפשרויות להפוך את החדר למגרש משחקים הוא הצבת פריטים שיכולים להראות כדבר אחד, אך בפועל הם דבר אחר: כדור כדורגל ענק שהוא בעצם פוף, ארז אחסון שמעוצב כמו בית, מיטה המעוצבת בסוג של רכב, או בית פיות, שטיח שהוא בעצם פרקט ועוד.
פינות ייעודיות
 לאור העובדה כי חלל חדר הילדים הוא בדרך כלל קטן יחסית לעומת חדר ההורים, חשוב לקחת בחשבון בעת העיצוב את חלוקת החדר לפינות: פינת ישיבה וקריאה, פינת יצירה, פינת משחקים, פינת צפייה בטלוויזיה ועוד.